piatok 5. júla 2013

Portugalský kokosový koláč s višňovo-marcipánovým rozvarom

Okrem iných vecí som lusofil - amatér. V praxi to znamená, že milujem portugalskú kultúru a raz, keď vyrastiem, nasťahujem sa do niektorej z dedín v okolí Cabo de Roca, budem sedieť na záhradke, dýchať čerstvý morský vzduch a šťastne zomriem.

Medzitým, v dňoch, keď sa mi nedarí chodiť do Lisabonu (čo je väčšina dní mojej stredoeurópskej existencie), pripomínam si Portugalsko všelijak, najmä hudbou. A z času na čas dačím sladkým - pretože dobrý koláčik, ten vie človeka prepraviť do želanej destinácie aj cez pol sveta. 

Bolo de coco - kokosový koláč - je jedným z najčastejčích dezertov, s ktorými som sa v Portugalsku stretla, a to v mnohách podobách. V základoch to je vlastne jednoduchý, piškótovo-kokosový koláčik, často sprevádzaný škoricou, ako nižšie na fotke z Lisabonu, občas aj s ovocím.



Dnes na mňa prišla chuť na čosi kokosové, s čím môžem dokončiť tohtotýždňovú várku višní zo záhrady. S portugalskými dezertami je ten problém, že ich mnoho v angličtine nie je - a moja portugalčina len o niečo viac prekračuje vetu "som český kocúr." Nepýtajte sa, prečo. Na bolo de coco je však relatívne dosť receptov aj v angličtine - našla som si verziu, ktorá sa mi najviac pozdávala.

PORTUGALSKÝ KOKOSOVÝ KOLÁČ

- 1 pohár kryštálového cukru
- 1 pohár strúhaného kokosu
- 220 g na miernom plameni roztopeného masla
- 3/4 pohára hladkej múky
- 1/2 sáčka prášku do pečiva
- 5 vajec, žĺtka a bielka osobitne

Postup je v podstate klasická domáca piškóta. Rúru si vyhrejeme na 170 stupňov. Dôkladne spolu zmiešame múku, kokos a prášok do pečiva. V druhej miske vymiešame cukor spolu s žltkami, po vymiešaní pridáme rozpustené maslo. Osobitne vyšľaháme do tuha bielka.

Do žĺtkovej zmesi vmiešame sypkú, premiešame, aby sa masa spojila. Pridáme vyšľahané bielka (pozn. špeciálne pre Lotu - bielka zapracovávame opatrne, akoby sme ich v mise obaľovali - nevšľahávame ich ani prudko nemiešame - nepýtaj sa prečo, do it). Vložíme do formy na pečenie a pečieme 10 minút na 170 stupňov; po 10 minútach znížime tepelotu na 150 a dopekáme ešte asi 45 minút. Koláčik je hotový, keď doň zapichnuté špáratko vyjde von suché.


VIŠŇOVO - MARCIPÁNOVÝ ROZVAR

Bez mučenia priznávam, koláčik je síce dosť šťavnatý sám osebe, trošku sa mi však do tej buchty chcelo dodať života.  Čo so zvyškovými višňami v chladničke nie je taký veľký problém. Rýchlo som urobila v podstate tekutejší lekvár, ktorý som natrela na ešte horúci koláč čerstvo vytiahnutý z rúry. Výsledok som ešte posypala zvyšným strúhaným kokosom. V tejto kombinácii - paráda. Ak sa vám chce koláčik podobne nadstavovať, tu sú orientačné pomery surovín, ktoré je potrebné iba zvariť do mierneho zhustnutia:

- 300 g čerstvých alebo mrazených višní
- 200 g kryštálového cuktu
- 50 g strúhaného marcipánu
- 2 PL griotky

Výsledok nie je na zahodenie :)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára