sobota 6. júla 2013

Dusené jahňacie pliecko na víne s novými zemiakmi

Mäso nerobíme často. Pre nás logické riešenie - naozaj kvalitné mäsiarstva v Bratislave vyhynuli, hyper/super markety sú spravidla odstrašujúce a najmä, vďaka obrovskej záhrade u rodičov, ich stolitrovému mrazáku a našim zberačsko-sušiarenským aktivitám sme z tých šťastných, ktorí sú zásobení zeleninou a ovocím 90 % roka.

To ale neznamená, že z času na čas chuť na mäsko nedostaneme - a svojim chutiam sa zas až tak nebránime. Takto sa k nám dostalo krásne jahňacie pliecko, aj s kosťou. Jahňacie u mňa dobrú povesť nemá - napriek tomu, že sa spomína čoraz častejšie, doma sme ho nerobievali a každá skúsenosť, ktorú som s nim mala v reštaurácii, bola iba sklamaním. Povedala som si však, že mäso nie je veda a zaslúži si aj ďalšiu šancu - a popravde, výsledok mojej insitnej jahňacej kuchyne ma presvedčil, že ešte nejaké to rande dáme.


Pomaly dusené jahňacie pliecko na víne

- cca 300 g jahňacieho pliecka
- 1 cibuľa, nakrájaná na plátky
- 5 malých jarných karotiek
- 1 hlávka cesnaku, neošúpaná
- 2 - 3 dcl červeného vína (u mňa Chianti, čo ostalo po návšteve)
- soľ
- čierne korenie
- olej

Jahňacie umyjeme, usušíme, odstránime z povrchu najväčšie tukové časti (časť však určite necháme). Keďže som chcela mať mäsko šťavnaté a pekne zlezlé z kosti, ani som sa ho nepokúsila vykostiť - a bol to dobrý nápad, po upečení z kosti krásne zliezlo samo.

V panvici rozpálime oheň, na ktorom mäso zprudka opečieme. Do menšej formy na pečenie naukladáme na dno karotku, cibuľu a neošúpaný cesnak. Už opečené mäso (kompletne zatiahnuté) osolíme a okoreníme, položíme na zeleninu a podlejeme výpekom z panvice. Naplnenú formu zakryjeme alobalom a vložíme na 30 minút do rúry vyhriatej na 200 stupňov. Po 30 minútach podlejeme 1 dcl červeného vína, stíšime teplotu na 140 stupňov a zakryté dusíme v alobale ďalšie cca 2 hodinky. Pred dopečením alobal odstránime, mäso prelejeme výpekom a necháme ho na povrchu príjemne zhnednúť.

Asi po dve a pol hodine  mäsko krásne po šťuchnutí zliezalo z kosti a na ochutnanie sa rozplývalo na jazyku. Toto je štádium, kedy mäso treba vybrať a zakryté v alobale odložiť stranou. Z výpeku vyberieme cesnak, vytlačíme ho zo šupky a premiestnime ho spolu s výpekom a ostatnou zeleninou do panvice. Prilejeme k nemu v panvici zvyšné červené víno a redukujeme na hustú omáčku - kto chce, ušetriť čas, asi môže rozmixovať, ale nebolo by to celkom ono.

Podávame s najlepším jarným jedlom na svete - dusenými novými zemiakmi, na ktoré mám od otca zdedený tak jednoduchý recept, až sa mi ho nechce samostatne vypisovať. Jeho pointou je, že umyté, v zásade neoškriabané nové zemiaky vložíme do hrnca, do ktorého sme už vliali primerané množstvo oleja, posolíme a dusíme vo vlastnej šťave, ktorej nové zemiaky pustia neúrekom, až do mäkka. Miešame často a nikam neodbiehame - šupka má vo zvyku sa pripaľovať. Pred podávaním podávame s čerstvou bylinkou, petržlen je klasika.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára