utorok 8. októbra 2013

Tekvicová invázia: tekvicové kroketky a čerstvé tekvicové cestoviny

O tom, že nás tekvica okupuje, som už slovko - dve utrúsila pri tekvicových gnocchi. Nič sa nezmenilo - napriek urputnému boju sa horda tekvicových hláv scvrkáva iba nepatrne. Našťastie, stále ma baví testovať limity (ne)priateľa a preto sa doma bavkáme a napchávame.

Z hokkaida som si opäť raz spravila náhradu za zemiaky a spravila rýchle tekvicové kroketky. Tekvicové cesto je krásne, vláčne, nelepivé a ľahko tvarovateľné - úplne adekvátna zemiaková náhrada.

TEKVICOVÉ KROKETKY

- 400 g dužiny z upečenej tekvice hokkaido, nastrúhanej najemno
- 200 - 250 g hrubej múky
- 2 PL nastrúhaného parmezánu
- 1 ČL soli
- hrsť nasekanej čerstvej šalvie
- 1 PL muškátového orieška, nastrúhaného
- 2 vajcia
- strúhanka
- olej na vyprážanie

Tekvicu, 1 vajce, šalviu, muškátový oriešok, soľ a parmezán miešaním spojíme a postupne dosýpame hrubú múku a vypracovávame mäkké cesto, ktoré sa nelepí - na rukách by mal ostať len jemný film.

Z masy vypracujeme menšie guľky, ktoré obalíme v druhom, rozšľahanom vajíčku a strúhanke. Zo všetkých strán vysmažíme v rozpálenom oleji.

Môžeme podávať pokojne ako prílohu k hlavnému jedlu, výborné sú však aj iba tak, napríklad aj s jednoduchým uhorkovým šalátom.



Najväčšiu radosť mám však z jednoduchej tekvicovej pasty. Milujem cestoviny a tieto sa vydarili viac než skvelo - tekvica im požičiava akosi mäkkšiu štruktúru a o trochu menšiu hutnosť, ktorá však nijak neohrozuje štandard, ktorý od cestovín očakávam. Plus som si časť usušila, aby som zistila, čo sa s nimi stane - usušené len tak voľne na čistej kuchynskej utierke sú aj po týždni stále skvelé.

Pre úplnosť, ak chcete len jednu dávku pre 4 osoby, bude stačiť, ak suroviny v recepte nižšie  vydelíte dvomi; ja som si spravila aj cestoviny na sušenie do zásoby.


ČERSTVÉ TEKVICOVÉ CESTOVINY

- 2/3 pohára tekvicového pyré (uvarená tekvica butternut nakrájaná na kocky a prepasírovaná na pyré)
- 4 veľké vajcia
- 3 poháre hladkej múky špeciál
- 1 pohár hrubej múky
- 4 PL semolinovej múky
- soľ
- muškátový orech


Múku, soľ a čerstvo nastrúhaný muškátový oriešok spolu dôkladne premiešame.

Tekvicové pyré vymiešame s vajcami a postupne do nich zapracovávame múčnu zmes. Vymiešame konzistentnú, hladkú masu. Ak sa nám zdá príliš suchá, pridáme pár kvapiek vody a prepracujeme. Naopak, ak by zmes bola stále lepivá, pridávame po polievkových lyžiciach ďalšiu hladkú múku. Ťažko sa udávajú presné pomery, pretože každá múka je iná; tiež predpokladám, že aj vlhkosť tekvice bude meniť cesto. Oplatí sa však trochu pohrať.

Cesto zabalíme do potravinovej fólie a necháme v chladničke asi 30 minút odpočívať.

Ak máme kuchynského robota - ja mám KitchenAid s nástavcami na cestoviny, môžeme sa hrať s tvarom cestovín. Druhá možnosť je použiť klasický pasta maker a pripraviť si cesto na lasagne či hladké tagliatelle. Ak sme bez takýchto pomocníkov, vieme pripraviť cestoviny ako naše staré matere - vyvaľkáme dohladka a ručne nakrájame - treba však rátať s tým, že takto pripravené bude cesto hrubšie.

Ďalej s cestovinami pracujeme ako s klasickými cestovinami. Ak ich varíme čerstvé, treba rátať s tým, že čas varenia bude pre ich čerstvosť podstatne kratší.

2 komentáre:

  1. mnam mnam mnam mnam mnam... .milujem tekvicu aj pokrmy z nej, toto su orgie :))) vyskusam VSETKO!! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. jj, tekvica je uzasna, minule som prvykrat vyskusala polievku z hokaido..trocha som sa bala, ci to nebude prilis sladke. ale nebolo, akurat na mna trocha malo chutovo vyrazne, ale dochutila som to korenim a nabuduce pridam jogurt alebo kyslu smotanu.
    a s cim si spravim tekvicove cestoviny?

    OdpovedaťOdstrániť