streda 9. októbra 2013

O lenivosti, jablkovom pyté a domácej tekvicovo-škoricovej zmrzline

Keď som minuloročné Vianoce našla pod stromčekom KitchenAid Artisan, jedna polovica môjho schizofrenického ja sa išla zjašiť od roztopaše, druhá, praktická, založila ruky a brblala, že nám netreba vyhadzovať peniaze na kuchynského robota, ktorý je síce ultrasexikrásny, ale cesto si predsa vymiesim aj sama.

Fakt je ale ten, že ten-ktorý-má-na-mňa-papiere, inak aj manžel, vie veľmi dobre, čo absolútne nepotrebujem, ale nevyhnutne musím mať. Prvé mesiace boli síce rozpačité (KitchenAid postával na linke, ako som predvídala a ja som iba krúžila okolo, tváriac sa, že nás ešte nepredstavili), keď som ho však napokon zapla, už som ho nevypla. Cesto som miesila ručne už len v prípadoch, ak som robila šesť koláčov naraz a KitchenAid bol vyťažený inými nútenými prácami.

Pri poslednej návšteve rodičov som dostala poverenie na upečenie jablkového pyté. Tento jednoduchý, krehký a šťavnatý koláčik je jeden z otcových najobľúbenejších. Ako som tak však postávala nad surovinami, zachvátila ma krátka panika. Bez stroja? Rukami? Postávala som bezradne nad kuchynskou doskou, akoby môj pekárenský svet začal existovať len tieto Vianoce.

Seriózne, prešlo iba pár mesiacov a ja som neuveriteľne spohodlnela. A čo je najhoršie - už sa vôbec nemienim odlenivieť :)


A hoci je receptov na jablkové pyté určite ne nete neúrekom, prihodím aj ja svoju triesku do lesa - takto ho máme najradšej my:

JABLKOVÉ PYTÉ

- 500 g hladkej múky
- 200 g masla
- 100 g práškový cukor
- 1 vajíčko
- 1 a pol dcl mlieka
- 1 prášok do pečiva
- 2 PL vanilkového extraktu
- mletá škorica
- cca 1 kg a viac strúhaných jabĺčok (rada kombinujem rôzne odrody, kyslé a chrumkavé so šťavnatejšími a sladšími)

Rúru si vyhrejeme na 150 stupňov.

Maslo vymiešame s práškovým cukrom, vajíčkom a vanilkovým extraktom, pridáme polovicu pripraveného mlieka. Prášok do pečiva dôkladne zamiešame do múky a postupne pridávame do maslovej hmoty, až vypracujeme konzistentnú guľu krehkého cesta. Dáme aspoň na hodinu do chladničky, aby si odpočinulo.

Medzitým z nastrúhaných jabĺčok vytlačíme šťavu a potom ich rozmiešame so štedrou dávkou mletej škorice. Šťavu je potrebné odstrániť, aby sa cesto nerozmočilo.

Odpočinuté cesto vyberieme z chladničky, rozdelíme na polovicu a z každej vyvaľkáme tenký plát na veľkosť plechu. Vaľkanie pôjde jednoduchšie, ak budeme váľať cesto cez tenkú fóliu - cesto sa nebude lámať, čím cholerickejšie povahy ako ja predídu aj zásadnému praskaniu nervov. 

Opatrne položíme jeden vyvaľkaný plát cesta na plech a nasypeme naň hrubú vrstvu jabĺk. Preložíme druhým plátom, ktorý popicháme vidličkou. Mašľovačkou vrchný plát cesta potrieme zvyšným mliekom.

Pečieme do zlatista asi 40 minút.

Jablkové pyté je skvelé iba tak, u nás sa nikdy na plechu dlho neohreje. Vynikajúco sa však k nemu hodí aj zmrzlina. A pretože je tekvicová sezóna, nie je dôvod, prečo si nespríjemniť jeseň práve ňou.


Tekvicovú zmrzlinu robím z maslovej (butternut) tekvice. Je to moja najobľúbenejšia tekvicová odroda - uznávam síce všetky prednosti hokkaida, krémovej, žiarivo oranžovej a ľahko ovocnej maslovej sa však u mňa nič nevyrovná. Naviac, pred hokkaidom v zmrzline a koláčoch vôbec treba skôr vystríhať - jeho hutná, nevodnatá dužina sa na takéto účely skôr nehodí, ako hodí.

TEKVICOVO - ŠKORICOVÁ ZMRZLINA

- 3/4 pohára tekvicového pyré (tekvicu nakrájanú na kocky uvaríme vo vode, vodu zlejeme a tekvicu rozmixujeme alebo prepasírujeme)
- 1 pohár plnotučného mlieka
- 250 ml šľahačkovej smotany
- 1 pohár hnedého cukru
- 5 žĺtkov
- aspoň 5 PL mletej škorice
- 1 PL mletého sušeného zázvoru 
- 1 ČL nastrúhaného muškátového orieška

K bodu varu ohrejeme mlieko so smotanou, cukrom a korením. Odstavíme z ohňa a necháme prikryté chvíľu odpočinúť. 

Žĺtka si pripravíme do samostatného hrnca a opatrne, po kvapkách, k nim prilievame ešte horúce mlieko, pričom žĺtka celý čas premiešavame. Opatrnosť je na mieste - nechceme mať z vajec praženicu, chceme ich len postupne ohriať, aby sme z nich pripravili na ohni hutnejší krém a súčasne ich pasterizovali.

Zohriate žĺtka premiestnime na menší plameň a neprestajne miešame, kým nezhustnú. Ich teplota by sa mala pohybovat okolo 75 stupňov. Odstavíme z ohňa a pridáme tekvicové pyré. 

Ak máme zmrzlinovač, postupujeme ďalej podľa typu zmrzlinovača. Ja som sa k nemu zatiaľ neprepracovala - preto zvyknem zmrzlinovú zmes preložiť do ďalšej nádoby ponorenej v studenej vode, nechám ju vychladnúť, vložím do mrazničky a každú hodinu premixujem, aby sa v nej nevytvorili kryštály. Asi po 4 prešľahaní ju vložím do nádoby na mrazenie - a ďalej už len jem (likvidujem) :)

Maslová tekvica je príjemne ovocná a cukor ju dostatočne osladí. Škorice dávam veľa, podľa chuti, ostatné korenia len na jemné vypichnutie.Chuť zmrzliny je jemná a smotanová, tekvica v nej má iba ľahký tón - hodí sa preto pokojne k chuťovo výraznejším koláčom.

4 komentáre: