streda 2. októbra 2013

Kari špenátová polievka s kokosovým mliekom

V týchto dňoch nejak neviem, čo skôr. O týždeň - dva sa chystáme do veľkej rekonštrukcie kuchyne, takže som poverená zlikvidovať čo najviac poctivo nasyslených zásob. Súčasne záhrada rodí a rodí a rodí, osobitne nás jedna za druhou zavaľujú tekvice, takže máme pod kuchynským stolom provizórny sklad, krásne zarodilo hrozno aj hrušky, takže máme vlastné stádo vínnych mušiek voľne sa pasúcich v kuchyni (odolávajúcich každému pokusu o ich likvidáciu), voľne pohodený na mňa čaká mladučký fenikel, ešte voľnejšie pohodených je niekoľko kíl čili na domácu pastu a v mrazničke na mňa ešte číha krásny zajačik a zásoba mrazeného ovocia. 

Niežeby som sa sťažovala. 

Tento víkend bol naozaj bohatý a záhradná romantika sa veselo striedala s každodennou prózou. Od mäsiarky Terky (a ocina) som podedila nádherné, krásne obrovské kuriatko, z ktorého hojná časť išla do perkeltu s domácimi haluškami (toľko k próze). Skelet s paprčami však vydal na úžasný vývar - ešte som nebola úplne rozhodnutá, čo z neho bude, ale už pri príprave som doň prihodila listy kaffirovej limety a mierne som ho uplatila aj limetovou šťavou. Vývar som šupla do mrazničky, dávajúc si trochu času na premyslenie (a dojedenie perkeltu, uvarenie hruškovo malino hroznového lekváru s marcipánom a upečenie čokoládového chlebíka - áno, kuchyňa je stále v prevádzke, len na fotenie nie je času). Potom mi to došlo - keďže som bola poverená aj pretrhaním mladučkého špenátu a keďže yo všetkých zásob je treba odždibávať, polievková idea bola na svete.

Bavia ma krémové polievky s kokosovým mliekom. Mám vždy menší pocit viny, ako keď do nich ulievam smotanu. Naviac, tak, ako nás obchádza babie leto, chytám chute na čosi poriadne korenené a plné. A keďže nemám čas, potrebujem variť rýchlo a efektívne. Voilá - rýchla, ázijou šmrncnutá varianta na špenát je tu.


KARI ŠPENÁTOVÁ POLIEVKA S KOKOSOVÝM MLIEKOM 
(cca 6 porcií)

- 4 - 5 hrstí pokrájaných mladých špenátových listov
- 1,5 l kuracieho vývaru
- 250 - 300 ml kokosového mlieka
- 2 - 3 PL zelenej kari pasty
- 3 PL masla
- 1 stredná cibuľa, nakrájaná nadrobno
- 2 stredné zemiaky, nakrájaný na drobné kocky
- 1 PL strúhaného zázvoru
- 1 ČL kurkumy
- 1 veľký strúčik cesnaku, nakrájaný na plátky
- 2 - 3 listy kaffirovej limety
- 1 limeta
- čerstvá čilipaprička
- soľ
- petržlen alebo (ideálne) koriander na dozdobenie

Na masle speníme cibuľku a cesnak a pomaly ich podusíme. Pridáme kari pastu a asi 20 sekúnd ju spolu so zázvorom opražíme. Vlejeme vývar a kokosové mlieko a pridáme zemiaky; ak sme si vývar nevarili s kaffirovými listami, pridáme aj tie. Prihodíme kurkumu a varíme, až kým zemiaky nie sú mäkké.

Ak zemiaky zmäkli, vyberieme kaffírové listy a vložíme do hrnca špenát. Varíme už iba krátko, cca 3 - 5 minút.  Polievku dôkladne rozmixujeme, prípadne aj prepasírujeme a podľa chuti dosolíme a dochutíme limetovou šťavou. 

Ozdobíme nakrájanou čilipapričkou a ak máme, koriandrom. Náš záhradný aktuálne za veľa nestojí a v obchodoch ho zúfalo neviem zohnať - preto som si vystačila aj s petržlenom.




1 komentár: