piatok 21. júna 2013

Levanduľové sablés

Ono to iba vyzerá, že sa flákame. Naopak, posledný mesiac - dva sú dobrodružné. Jednoduchým presunom zo západného na stredné Slovensko sa nám podarilo predĺžiť si sezónu medvedieho cesnaku takmer o mesiac, rebarborový koláč sme si zmlsli hneď v niekoľkých variantách a nezabudli sme ani na štandardnú bazovosirupovú jarnú etudu. Fakt je ale ten, že čo ma baví najviac posledné týždne, je levanduľa.

Vlastne to začalo na Gurmán Feste v Bratislave. Tomu sa síce podarilo byť menej zábavným, než po minulé roky (začínam byť čoraz zmätenejšia, kto má tvoriť jeho cieľovú skupinu), ochutnala som však vynikajúcu levanduľovú pralinku, po ktorej som šmýkala domov spraviť kolegom do práce levanduľovo jahodový cheesecake. A odvtedy platí čoraz viac, že skúmanie levandule ma - baví. 

Našťastie u nás jej sezóna začne čoskoro - a kým nezakvitne v plnej kráse, stále máme nasušené zásoby z minulého roka. Jednou z levanduľových klasík sú provensálske petits sablés a la lavande - levanduľové "pieskové" sušienky. Na internete je nespočetne veľa receptov, ja som sa inšpirovala priamo u domáceho zroja - tu. A s výsledkom, aj keď trochu pozmeneného receptu v duchu hesla z núdze cnosť, som spoko :)


LEVANDUĽOVÉ SABLÉS:

- 200 g masla
- 100 g cukru
- 250 g hladkej múky
- 2 PL kukuričnej múky
- 2PL mletých mandlí
- 2 PL pomarančovej šťavy (originálne sa dáva pomarančová voda, na tú si však budem musieť skočiť do Provensálska)
- 4 PL sušených levanduľových kvetov
- 3 vajcia
- 2 ČL vody

Maslo s cukrom vyšľaháme do penista, opatrne pridáme 2 vajcia (už nešľaháme). V osobitnej nádobe pridáme zmiešanú hladkú múku s kukuričnou, mleté mandle a levanduľové kvety, pridáme do maslovej zmesy. Prilejeme pomarančovú šťavu (resp. pomarančovú vodu) a miešame, kým sa nevytvorí homogénne cesto.

Od cesta netreba očakávať zázraky, bude lepivé a nie veľmi tuhé. Treba ho uložiť na cca hodinu do chladničky, aby stuhlo - zatiaľ si treba dať vyhriať rúru na 190 stupňov.

V ďalšom postupe sa má cesto rozvaľkať a sušienky povykrajovať. Isteže - v tomto teple! Z cesta som vyformovala valček, a z neho pekne poodsekávala kolieska - rozdiel veľmi nevidno. Od tejto fázy už veľa práce nie je - sušienky sa expedujú na plech, natrú jedným rozšľahaným vajíčkom strochou teplej vody, a pečú cca 12 - 15 min každá várka. 

Hypoteticky vraj v uzayvorenej nádobe vydržia asi týždeň. Čo by samozrejme predpokladalo, že vydržia nájazdy potom, ako sa byt rozvonia maslom a levanduľou :)

  


1 komentár: