štvrtok 2. mája 2013

Žihľavový koláč so syrom a údenou šunkou

Letojar, predletie alebo pojarie, ktoré sa miesto jari vyskytuje posledné roky v našich končinách, je obdobím, kedy som po zimnej hladovke pripravená spásť čokoľvek, čo je zelené a čerstvé. Žiaľ, zelené a čerstvé v našej záhrade rastie vo všeobecnosti oveľa pomalšie, ako "zelené" a "čerstvé", ktoré rastie v supermarketoch - neviem, či sa to len môj muž nefláka.

Prisámvačku, nefláka. Už v apríli sme spásli krásny polníček



Kvitne jabloň, hruška, bižalma aj moruša.





Cibuľa aj cesnak rastú, jahody kvitnú, bôb sa žmrlí zo zeme, zimný cesnak odkvitá.


Čoho je však najviac, a čo je najviac zabúdané, je stará dobrá žihľava.


Priznávam bez mučenia, roky nepoznám lepšie využitie žihľavy, než je čaj. Mávame jej nasušenej hneď niekoľko vriec a všetky ich vždy stihneme v dlhej zime popiť. Do varenia som si však trúfla iba tento rok. Mohli ma všetky múdre knihy presviedčať, strach slečinky z popŕhlenia bol väčší než chuť experimentovať. Až kým som sa pár týždňov dozadu nenaštvala a nepustila som sa do žihľavovej omelety. A - pánabeka - nevedeli sme sa dojesť.

Odvtedy sa so žihľavou hrám, keď môžem. Tak sme dnes mali žihľavový koláč. Mali - z veľkej časti ho už niet.



Nie je treba vyčkávať na fresh & ours - žihľavy je všade habakuk. Koláč nie je žiaden kulinársky zázrak - zmeska receptov na špenátový quiche, lenivosti ( kupované lístkové cesto) a kopy, kopy žihľavy.

CESTO:

- 500 g kúpeného lístkového cesta

NÁPLŇ:

- 5 až 6 veľkých hrstí mladej žihľavy (sviežozelené končeky)
- 250 g údenej šunky bez kosti
- 2 stredné vajcia
- 1 veľká kyslá smotana
- 1 veľká cibuľa 
- plátok masla
- soľ
- čierne korenie
- cesnak
- 200 g nahrubo postrúhaného ementálu na posypanie



Príprava je jednoduchá. Na masle podusíme najemno pokrájanú cibuľu, keď bude dosklovita, pridáme nahrubšie pokrájanú šunku. Medzičasom vriacou vodou v cedítku sparíme žihľavu - akurát tak, aby dáma zamdlela. Po odkvapkaní ju pridáme do dusiacej sa zmesi, osolíme, okoreníme, odstavíme z ohňa. Do teplej zmesi pridáme kyslú smotanu, roztlačený cesnak a necháme vychladnúť - inak by sa nám zrazili vajcia.

Trúbu si medzičasom rozohrejeme na 180 C a do nízkej koláčovej formy uložíme cesto. Cesto je lepšie klásť tak, aby presahovalo okraje formy - pri pečení sa zrazia, takže ak presahujú, stále dokážu aj po upečení zachovať tvar menšej misky. 

Ak nám zmes vychladla, pridáme vajcia a dôkladne premiešame. Opatrne položíme vychladnutú zmes na cesto, posypeme nastrúhaným syrom a svižne šupneme do rúry, aby sa nám cesto veľmi nerozmočilo.

Pečieme do zlatista a do chrumkava, podávame za tepla, s čerstvým šalátom.

2 komentáre:

  1. Tak som si to cele presla, pozdava sa mi veru ten recept. Len by som musela od vas odkupit zihlavu. :) Doteraz som inak netusila, ze sa da aj jest. :))

    (sofa)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. zihlavu si mozes natrhat kdekolvek dost daleko od cesty .)

    OdpovedaťOdstrániť