sobota 1. februára 2014

Božská bleskovka: avokádovo - vajíčkový šalát

Roky som bola presvedčená, že avokádo neznášam. Z veľmi prozaického dôvodu, typického pre naše lúky a háje - vždy, keď som sa s ním v našich úžasných reštauračných službách náhodou dostala do kontaktu, bolo nedozreté. Nezrelé avokádo má nijakú, trochu mydlovú chuť - je fakticky nejedlé a akúkoľvek prevádzku, kde ho takéto naservírujú, by som zavrela na mieste.

Keď som sa potom raz náhodne dostala do kontaktu s kombom surový losos - ryža - ZRELÉ avokádo - zhodilo ma zo stoličky. Fantázia a môj recept na bleskový snack (nezabudnite do guľatozrnnej ryže prsknúť trochu ryžového octu). 

Iná obdoba bleskovosti a chuťovej poézie je avokádovo vajíčkový šalát. Receptov naň je požehnane, môj som si zostavila po krátkom experimentovaní. Možno zachutí aj vám.

Ale - kým prejdeme k jednoduchému receptu (túto stať špeciálne venujem švagrinke) - povedzme si, ako rozoznáme, že je avokádo zrelé. V obchode pri nákupe tak, že je na ňom nápis ready to eat alebo čokoľvek podobné :) V slovenských pomeroch vlastne je však na pultoch spravidla avokádo nezrelé. To je v poriadku - treba ho priniesť domov a nechať dozrieť. Vyberáme avokáda na dotyk pevné a bez hnedých fľakov. Doma ho odložíme voľne do kuchynského priestoru a necháme dozrieť - trvá to spravidla 3 dni. Že avokádo dozrelo, zistíme tak, že je pri ľahkom stlačení na dotyk poddajné - vtedy sa neoplatí ďalej čakať a treba ho spracovať, inak rýchlo prezrie a vnútri zhnedne. Malý tip zo skúsenosti: ak si domov kúpim avokádo a chcem proces zrenia urýchliť, položím ho len tak na linku spolu s banánmi - banány mu pomôžu dozrieť rýchlejšie. 



AVOKÁDOVO - VAJÍČKOVÝ ŠALÁT

- na rýchlu porciu pre dvoch:

- 2 zrelé avokáda, nakrájané na väčšie kocky
- 2 veľké alebo 3 stredné vajcia uvarené natvrdo, bielky nakrájané nadrobno, žĺtky bokom
- hrsť reďkoviek, nakrájaných nadrobno
- 1/2 palice stonkového zeleru, nakrájaná nadrobno
- cca 2 PL majonézy
- cca 3 PL kyslej smotany alebo jogurtu
- soľ
- čierne korenie
- 1/2 limety

Celý trik šalátu spočíva v tom, že chrumkavé reďkovky a zeler pridávajú štruktúru a sviežosť, kým vajíčka a avokádo, spolu s dresingom, jemnosť a zamatový podklad. Reďkovky a zeler je preto potrebné nakrájať na ozaj drobné kocky - zaberie to trochu času, na druhej strane, je to hádam jediný čas, ktorý stratíme. Pre úplnosť, v zime je teraz dostupnejšia a aj do tohto šalátu vhodnejšia čierna reďkev - ak ju uvidíte, ani chvíľu nemyslite na rýchlené červené :)

Avokádo očistíme, nakrájame na hrubé pláty a tie na väčšie kocky. Jednu tretinu z nich rozotrieme s uvarenými žĺtkami na pastu. Tú rozmiešame s nakrájanými bielkami, reďkovkami a celerom. Pridáme zľahka zvyšné kusy avokáda, snažíme sa ich nepopučiť. 

V osobitnej miske si pripravíme dresing z majonézy a jogurtu, príp. smotany, zľahka osolíme a podľa chuti okoreníme. Rozriedime šťavou z limety - jednak podtrhne chuť, jednak spomalí hnednutie avokáda, ktoré hnedne v kontakte so vzduchom. Premiešame so šalátom.

Podávame čerstvý, s nasucho opraženou bielou bagetou - prípadne iným pečivom podľa preferencií.

1 komentár:

  1. Čaute chlapci, chcel by som sa veľmi pekne poďakovať spoločnosti LAPO MICRO FINANCE, ktorá mi poskytla pôžičku na lekárske ošetrenie môjho chorého dieťaťa. Som veľmi rád, že som dnes stretol LAPO. Ak potrebujete súrnu pôžičku, kontaktujte ich e -mailom: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    OdpovedaťOdstrániť